Gambar sekadar hiasan |
HUKUM - Suami Menjilat tuut isteri atau Sebaliknya | Ini
adalah isu semasa, jangan fikir saya membuat artikal ini kerana
sekssss, inilah adalah penting untuk kita tahu bahawa perkara ini salah
atau betul. Saya hanya kongsikan,jika ada sebarang kemusyikilan sila
bertanya kepada ustaz/ustazah. Jika artikal ini salah sila info kepada
saya sekadar segera, saya hanya manusia biasa,yang buruk datang dari
saya.
Allah
SWT menciptakan tubuh manusia dengan fungsi masing-masing. Justeru
Islam melarang dari mendatangi isteri dari ‘duburrnya’ dan juga semasa
haid atau nifas, kesemua pengharaman ini mempunyai dalil dan nas yang
khusus. Namun isu ‘oralll sekssss’ tidak mempunyai dalil khusus yang
melarang, ini menyebabkan berlakunya perbezaan pendapat di kalangan
ulama Islam.
Ulama
sepakat bahawa jika sekadar menyentuh atau menggosok tuuut suami dan
isteri tanpa ‘orallll sekssss’, adalah dibenarkan menurut para ulama
Islam kerana ia tergolong dalam bentuk aktiviti menaikkan syahwat antara
suami isteri yang diharuskan. Berkenaan isu orallll sekssss, ulama
terbahagi kepada dua kumpulan :-
= Yang mengharuskan
Syeikh
Yusof Al-Qaradawi (rujuk http://www.islamonline.net) berfatwa harus
untuk mencium tuuut isteri atau suami dengan syarat tidak menghisap atau
menelan apa jua ceceair yang keluar darinya. Menelan atau menghisap
sebegini adalah MAKRUH di
sisi Islam kerana ia salah satu bentuk perlakuan zalim (meletakkan
sesuatu tidak pada tempatnya) dan melampaui batas dalam hubungan
sekssssual.
Apa
yang pasti diharamkan menurut beliau adalah ‘analll sekssss’ atau
seksss melalui lubang duburrr, kerana terdapat nas yang jelas
mengharamkannya, adapun ‘orallll sekssss’ tiada sebarang nas jelas dari
Al-Quran dan hadis yang melarangnya. Pandangan ‘harus’ atau boleh
dilakukan ini dikongsi oleh Mufti Mesir, Syeikh Dr Ali Al-Jumaah dan
juga Dr. Sabri ‘Abdul Ra’ouf (Prof Fiqh di Univ Al-Azhar) apabila mereka
menegaskan, tindakan ini harus selagi mana ianya benar-benar dirasakan
perlu bagi menghadirkan kepuasan kepada pasangan suami dan isteri,
terutamanya jika ia dapat menghindarkan pasangan ini dari ketidakpuasan
yang boleh membawa mereka ke lembah zina kelak.
Perbincangan ringkas,
Namun
begitu, saya kira kesemua mereka yang mengharuskan termasuk Syeikh
Yusof Al-Qaradawi tidak pula menghuraikan satu isu yang mungkin boleh
dipanjangkan perbahasannya, iaitu bab kenajisan air maziii dan air
maniii. Justeru, saya mengira fatwa beliau mungkin boleh digunakan jika
dalam keadaan tiada sebarang cecair dikeluarkan semasa aktivti orallll
seksss ini dilakukan. Namun keadaan ini dikira sukar berlaku kerana bagi
seseorang yang normal, nafsu yang meningkat pastinya akan mengeluarkan
cecair pelincir iaitu maziiii.
Air
maniiiii lelaki dan wanita dianggap najis menurut mazhab Hanafi dan
Maliki. Mazhab Syafie dan Hanbali pula mengganggapnya suci. Namun semua
ulama bersetuju air maziiii adalah najis. Hasilnya, majoriti pandangan
ulama yang menyatakan menelan dan hisap termasuk cecair mazi ini adalah
haram atau makruh berat. Beberapa ulama kontemporari menegaskan perlu
membasuh dengan segera jika terkena maziiii tadi. Maziiii ibarat najis
lain yang dianggap kotor dalam Islam, justeru haram memakan tahi,
meminum air kencing dan termasuk juga air maziiii ini. Bukan sekadar
haram memakan najis malah ulama empat mazhab juga memfatwakan haram
menjual najis (kecuali diketika wujudnya teknologi untuk menggunakannya
sebagai baja), apatah lagi untuk menjilat, hisap dan menelannya. Sudah
tentulah ia lebih lagi diharamkan.
Selain
itu, menurut undang-undang Malaysia juga ia adalah satu perara yang
tidak normal, khusus buat orang yang agak luar biasa nafsunya. “Orallll
sekssss” juga tergolong dalam kategori perlakuan sekssss luar tabie, ia
adalah salah menurut Seksyen 377B Kanun Keseksaan dan jika sabit
kesalahan boleh dikenakan hukuman sebat dan 20 tahun penjara.
Justeru,
mana-mana pasangan kekasih yang melakukan perkara ini, boleh dilaporkan
dan diambil tindakan oleh undang-undang Malaysia. Dari sudut
undang-undang Islam, ia dikira BERDOSA besar dan bolehlah dijadikan
sebat dan 20 tahun penjara tadi sebagai peruntukan ta’zir di dalam Islam
bagi mereka yang sabit bersalah.
= Ulama Yang Mengharamkan
Kebanyakan ulama Saudi mengharamkan perbuatan ini, ini dapat dilihat dari fatwa-fatwa berikut:-
Mufti
Saudi Arabia bahagian Selatan, Asy-Syaikh Al’Allamah Ahmad bin Yahya
An-Najmi menjawab sebagai berikut, “Adapun hisapan isteri terhadap
kemaluan suaminya (orallll sekssss), maka ini adalah haram, tidak
dibolehkan. Ini Kerana ia (tuuut suami) dapat memancarkan maniiii,
maziiii dan lain-lain. Kalau memancar, maka akan keluar darinya air
maziiii yang ia najis menurut kesepakatan (ulama’). Apabila (air maziiii
itu) masuk ke dalam mulutnya lalu ke perutnya maka boleh jadi akan
menyebabkan penyakit baginya.
“
Melalui pandangan ini, kita dapat melihat satu point yang penting,
iaitu sejauh mana tindakan ini boleh memberikan kesan buruk kepada
kesihatan pasangan. Menurut pembacaan saya, ulama yang membolehkan
perilaku ini juga bersetuju untuk mengganggapnya HARAM jika dapat
dipastikan dan dibuktikan dari sudut saintifik, ia boleh membawa
bakteria dan menyebabkan penyakit yang serius.
Saya
teringat pakar sakit puan, Dr Ismail Thambi pernah menyatakan bahawa
bakteria yang berada di mulut adalah sangat banyak berbanding di tuuut,
justeru beliau menyatakan tindakan ‘oralllll sekssss’ dibimbangi boleh
membawa penyakit kemaluan disebabkan bahagian mulut pasangan yang
mempunyai banyak bakteria dan kuman.
Selain
itu, seorang lagi ilmuan Islam iaitu Syeikh Nasiruddin Albani berkata
:- “Ini adalah perbuatan sebahagian binatang, seperti anjing. Dan kita
mempunyai dasar umum bahawa di dalam banyak hadits, Ar-Rasul melarang
untuk tasyabbuh (menyerupai) haiwan-haiwan, seperti larangan beliau
turun (sujud) seperti turunnya unta, dan menoleh seperti tolehan
serigala dan mematuk seperti patukan burung gagak. Dan telah dimaklumi
pula bahawa Nabi Shallallahu ‘alahi wa sallam telah melarang untuk
tasyabbuh (menyerupai) dengan orang kafir, maka diambil juga daripada
makna larangan tersebut pelarangan tasyabbuh dengan
haiwan-haiwan-sebagai penguat yang telah lalu, apalagi haiwan yang telah
diketahui keburukan tabiatnya. Maka sewajarnya seorang muslim – dan
keadaannya seperti ini – merasa tinggi untuk menyerupai haiwan-haiwan”
Namun, pendapat peribadi saya mendapati pandangan dan dalil yang diguna
pakai oleh Syeikh Albani ini adalah tidak begitu kukuh, namun saya tidak
berhasrat untuk membincangkannya dengan panjang lebar di ruang ini.
Tindakan
men’generalize’ semua jenis persamaan (tasyyabbuh) sebagai haram secara
total juga boleh didebatkan kesohihannya. Demikian juga menyamakannya
dengan perilaku binatang, benarkah binatang melakukan ‘orallll
sekssss’?, jika sekadar menjilat mungkin ye, namun menghisap tuuut si
jantan? Adakah binatang yang melakukannya?. Saya tidak pasti. Bagaimana
pula binatang ada juga yang mencium dan memeluk pasangannya. Adakah
mencium dan memeluk juga diharamkan kerana menyerupai binatang.? Sudah
tentu tidak.
No comments:
Post a Comment