Pages

Tuesday 9 September 2014

HUKUM MENGELUARKAN



Kadang-kadang timbul kekeliruan tentang hukum hakam yang berkaitan dengan hub-ungan suami isteri yang menggangu proses kebahagian mereka. Disi kami ingin berkongsi secara lebih jelas tentang hukum mengelu-arkan air m-ani diluar rahim isteri. Semoga bermanfaat kepada semua. Berikut adalah soalan kepada ustaz.

Soalan:
Assalamualaikum Ustaz 

Saya mempunyai kemusykilan. Saya harap dapat kiranya Ustaz membantu saya.

Apakah Hukumnya menge-luarkan air ma-ni di luar far-aj isteri sewaktu ber-s-etu-buh.?
Saya harap dapat kiranya Ustaz  memberi pandangan. Apakah hukumnya, alasan serta dalil2nya. Sekian Terima kasih, hanya Allah-lah sahaja yang membalas segala kebaikan Ustaz. amin.

Jawapan:

Wa'alaikumussalam,

Mengeluarkan air m-ani diluar faraj isteri adalah harus jika berlaku dengan izin isteri. Secara umumnya air ma-ni itu adalah hak isteri (ditumpahkan ke fa-raj) dan dikeluarkan melalui usaha yang halal (nikah / jim-ak dengan isteri).

Daripada Jabir r.a beliau berkata : Kami pernah melakukan Al-‘Azal (mengeluarkan mani diluar far-aj) di zaman Rasulullah s.a.w dan perkara itu sampai ke pengetahuan baginda s.a.w , tetapi Baginda s.a.w tidak pula menegah kami daripada melakukan perkara tersebut “ ~ ( Hadis Sahih diriwayatkan oleh Imam Muslim – Kitab An-Nikah – 2610 )

Dalam kaedah fiqh, apabila tiada larangan jelas dari Al-Quran dan as-sunnah menandakan keharusan tetapi hukum harus terbatas pula kepada adab dan etika suami isteri.
Kemasukan ai-r mani memberi nikmat kepada isteri dan menghilangkan nik-mat ini akan menyebabkan ketidakp-uasan hati berlaku.Jika isteri redha dan mengizinkan maka tidak mengapa.

Wallahualam. (Jawapan oleh: Ustaz Emran bin Ahmad )

fb  https://www.facebook.com/ustazemranahmad

http://ustaz.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment