Soalan:
Assalamualaikum. Apakah benar suami tak boleh melihat kemaluan isteri dan begitu sebaliknya ketika bersetubuh?
Jawapan:
Dakwaan yang mengatakan suami dan isteri tidak boleh melihat kemaluan
antara mereka adalah TIDAK BENAR. Bahkan hukum yang sebenarnya adalah
HARUS suami melihat kemaluan isteri dan demikian sebaliknya, sama ada
ketika bersetubuh atau bukan ketika bersetubuh. Hal ini demikian kerana
tidak terdapat sebarang dalil yang sahih yang melarang perkara tersebut,
bahkan dalil yang ada menunjukkan perkara tersebut adalah harus.
Daripada ‘Aisyah RA katanya:
كُنْتُ
أَغْتَسِلُ أَنَا وَرَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
مِنْ إِنَاءٍ بَيْنِي وَبَيْنَهُ وَاحِدٍ ، فَيُبَادِرُنِي حَتَّى أَقُولَ
دَعْ لِي ، دَعْ لِي ، قَالَتْ: وَهُمَا جُنُبَانِ
Mafhumnya: “Dahulunya saya pernah mandi bersama Rasulullah SAW dari
bekas yang satu antara saya dan baginda, baginda mendahului saya
(mengambil air), sehingga menyebabkan saya berkata: Tinggalkan sama
untuk saya, tinggalkan sama untuk saya.” ‘Aisyah berkata: “Ketika itu
mereka berdua berada dalam keadaan berjunub.” (HR al-Bukhari 261 dan
Muslim 321. Hadis di atas adalah dari lafaz yang diriwayatkan oleh
Muslim)
Al-Hafiz Ibn Hajar al-‘Asqalani ketika mensyarahkan hadis ini di dalam Fath al-Bari berkata:
وَاسْتَدَلَّ بِهِ الدَّاوُدِيّ عَلَى
جَوَازِ نَظَرِ الرَّجُلِ إِلَى عَوْرَةِ اِمْرَأَتِهِ وَعَكْسه،
وَيُؤَيِّدُهُ مَا رَوَاهُ اِبْنُ حِبَّانَ مِنْ طَرِيقِ سُلَيْمَان بْن
مُوسَى أَنَّهُ سُئِلَ عَنْ الرَّجُلِ يَنْظُرُ إِلَى فَرْجِ اِمْرَأَتِهِ ،
فَقَالَ : سَأَلْتُ عَطَاء ، فَقَالَ : سَأَلْت عَائِشَة ، فَذَكَرَتْ
هَذَا الْحَدِيث بِمَعْنَاهُ ، وَهُوَ نَصٌّ فِي الْمَسْأَلَةِ ،
وَاَللَّهُ أَعْلَمُ
Mafhumnya: “Al-Dawudi menjadikan dalil dengan hadis ini akan keharusan
suami melihat aurat isterinya dan demikian sebaliknya. Ia dikuatkan
dengan hadis yang diriwayatkan oleh Ibn Hibban dari jalan Sulaiman bin
Musa yang telah ditanya tentang (hukum) seorang suami yang melihat faraj
isterinya, dia menjawab: Saya pernah bertanya kepada ‘Ato, lalu beliau
menjawab: Saya pernah bertanya kepada ‘Aisyah, lalu ‘Aisyah menyebut
mafhum hadis ini, dan hadis ini merupakan nas dalam persoalan ini,
wallahu a’lam.” (Fath al-Bari 1/364)
Di dalam Sunan al-Tirmizi (2769) daipada Mu’awiyah bin Haidah yang bertanya:
تُ يَا رَسُولَ اللَّهِ عَوْرَاتُنَا مَا نَأْتِي مِنْهَا وَمَا نَذَرُ .
قَالَ : ( احْفَظْ عَوْرَتَكَ ، إِلَّا مِنْ زَوْجَتِكَ ، أَوْ مَا مَلَكَتْ يَمِينُكَ )
Mafhumnya: “Wahai Rasulullah, berkenaan aurat kami, manakah bahagian
yang kami perlu menutupnya dan manakah pula bahagian yang kami boleh
biarkannya? Baginda SAW bersabda: Tutup keseluruhannya (keseluruhan
aurat), melainkan dari isteri dan hamba sahayamu.”
Kata al-Hafiz Ibn Hajar al-‘Asqalani:
وَمَفْهُومُ قَوْلِهِ ( إِلَّا مِنْ
زَوْجَتك ) يَدُلُّ عَلَى أَنَّهُ يَجُوزُ لَهَا النَّظَرُ إِلَى ذَلِكَ
مِنْهُ ، وَقِيَاسه أَنَّهُ يَجُوزُ لَهُ النَّظَرُ
Mafhumnya: “Mafhum berkataan baginda SAW: “melainkan dari isteri kamu,”
membuktikan keharusan siisteri melihat aurat tersebut dari sisuami. Dan
qiyasnya harus juga sisuami melihat aurat isterinya.” (Fath al-Bari
1/386)
Di dalam al-Mausu’ah al-Fiqhiyyah 32/89 menyatakan inilah pandangan kebanyakan ulama (Jumhur Ulama). Al-Imam Ibn Qudamah al-Maqdisi berkata:
وَيُبَاحُ لِكُلِّ وَاحِدٍ مِنْ
الزَّوْجَيْنِ النَّظَرُ إلَى جَمِيعِ بَدَنِ صَاحِبِهِ ، وَلَمْسُهُ ،
حَتَّى الْفَرْجِ ... ؛ وَلِأَنَّ الْفَرْجَ يَحِلُّ لَهُ الِاسْتِمْتَاعُ
بِهِ ، فَجَازَ النَّظَرُ إلَيْهِ وَلَمْسُهُ ، كَبَقِيَّةِ الْبَدَنِ
Mafhumnya: “Diharusnya bagi setiap seorang dari suami dan isteri melihat
keseluruhan badan pasangannya, demikian juga menyentuhnya, sehinggakan
(harus juga melihat dan menyentuh) faraj… ini kerana faraj dihalalkan
kepada suami untuk berseronok dengannya, maka harus melihat dan
menyentuhnya sama seperti harus melihat dan menyentuh keseluruhan
badan.” (al-Mughniy 7/77)
Di dalam Hasyiah al-Dusuqi terhadap al-Syarh al-Kabir 2/215 dinyatakan:
وَحَلَّ لَهُمَا ، أَيْ لِكُلٍّ مِنْ
الزَّوْجَيْنِ ... نَظَرُ كُلِّ جُزْءٍ مِنْ جَسَدِ صَاحِبِهِ ، حَتَّى
نَظَرُ الْفَرْجِ ، وَمَا وَرَدَ مِنْ أَنَّ نَظَرَ فَرْجِهَا يُورِثُ
الْعَمَى مُنْكَرٌ لا أَصْلَ لَهُ
Mafhumnya: “Dan halal bagi setiap seorang dari suami dan isteri… melihat
setiap bahagian dari badan pasangannya, sehinggakan melihat faraj.
Adapun berkenaan riwayat yang menyatakan melihat faraj isteri itu
mewarisi buta, ia adalah riwayat yang mungkar dan tidak ada asal
baginya.”
Ibn Hazm al-Andalui berkata:
وحَلالٌ لِلرَّجُلِ أَنْ يَنْظُرَ إلَى
فَرْجِ امْرَأَتِهِ : زَوْجَتِهِ وَأَمَتِهِ الَّتِي يَحِلُّ لَهُ
وَطْؤُهَا ، وَكَذَلِكَ لَهُمَا أَنْ يَنْظُرَا إلَى فَرْجِهِ ، لا
كَرَاهِيَةَ فِي ذَلِكَ أَصْلا. بُرْهَانُ ذَلِكَ : الأَخْبَارُ
الْمَشْهُورَةُ مِنْ طَرِيقِ عَائِشَةَ ، وَأُمِّ سَلَمَةَ ، وَمَيْمُونَةَ
: أُمَّهَاتِ الْمُؤْمِنِينَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُنَّ أَنَّهُنَّ كُنَّ
يَغْتَسِلْنَ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم مِنْ الْجَنَابَةِ
مِنْ إنَاءٍ وَاحِدٍ .
وَمِنْ الْعَجَبِ أَنْ يُبِيحَ بَعْضُ
الْمُتَكَلِّفِينَ مِنْ أَهْلِ الْجَهْلِ وَطْءَ الْفَرْجِ وَيَمْنَعَ مِنْ
النَّظَرِ إلَيْهِ ، وَيَكْفِي مِنْ هَذَا قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ :
( وَاَلَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ إلَّا عَلَى أَزْوَاجِهِمْ
أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ ) ،
فَأَمَرَ عَزَّ وَجَلَّ بِحِفْظِ الْفَرْجِ إلا عَلَى الزَّوْجَةِ وَمِلْكِ
الْيَمِينِ ، فَلا مَلامَةَ فِي ذَلِكَ ، وَهَذَا عُمُومٌ فِي رُؤْيَتِهِ ،
وَلَمْسِهِ ، وَمُخَالَطَتِهِ. وَمَا نَعْلَمُ لِلْمُخَالِفِ تَعَلُّقًا
إلا بِأَثَرٍ سَخِيفٍ عَنْ امْرَأَةٍ مَجْهُولَةٍ عَنْ أُمِّ
الْمُؤْمِنِينَ : مَا رَأَيْتُ فَرْجَ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم
قَطُّ
Mafhumnya: “Dan halal bagi suami melihat faraj isterinya dan hamba
sahayanya yang dihalalkan dia bersetubuh dengan mereka. Demikian juga
mereka (isteri dan hamba sahaya) dihalalkan melihat kepada kemaluan
suami mereka, tidak ada asal hukum makruh dalam perkara ini. Buktinya,
iaitulah Akhbar yang masyhur dari jalan ‘Aisyah, Ummu Salamah dan
Maimunah yang merupakan isteri Baginda SAW ibu kepada orang-orang yang
beriman RA, dimana mereka pernah mandi bersama Rasulullah SAW disebabkan
janabah dari bekas yang satu. Termasuk dalam perkara yang menghairankan
sebahagian orang-orang yang suka bagi susah dan orang-orang jahil,
dimana mereka mengharuskan persetubuhan faraj akan tetapi mereka
melarang melihatnya. Memadailah dengan firman Allah Azza wa Jalla: “Dan
orang-orang yang menjaga faraj mereka, melainkan terhadap isteri-isteri
mereka dan hamba-hamba sahaya mereka, maka sesungguhnya mereka dalam hal
demikian tiada tercela.” (di dalam ayat ini) Allah Azza wa Jalla
mengarahkan menjaga faraj melainkan terhadap isteri dan hamba sahaya,
dan tidak ada keaiban dalam perkara tersebut, ia umum termasuk melihat,
menyentuhnya dan mencampurinya (kemaluan/faraj), tidak kami ketahui
bukti yang berbeza dari yang ini melainkan satu athar yang tidak ada
nilainya diriwayatkan dari seorang perempuan yang tidak dikenali yang
kononnya diriwayatkan dari isteri nabi, ibu orang yang beriman yang
kononnya menyebut: Tidak pernah saya melihat kemaluan Rasulullah SAW
sama sekali.” (al-Muhalla 10/33)
Hadis yang disebut oleh Ibn Hazm ini diriwayatkan oleh Ibn Majah di dalam Sunannya bilangan 662, daripada Musa bin ‘Abdillah daripada Maula ‘Aisyah daripada ‘Aisyah RA yang berkata:
مَا نَظَرْتُ أَوْ مَا رَأَيْتُ فَرْجَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَطُّ
Mafhumnya: “Saya tidak pernah melihat kemaluan Rasulullah SAW sama sekali.”
Hadis ini adalah hadis Dhoief (lemah) dan tidak boleh dijadikan hujjah
kerana periwayat yang meriwayatkan hadis ini dari ‘Aisyah seorang yang
tidak dikenali. Al-Hafiz Ibn Rajab di dalam Fath al-Bari berkata:
في إسناده من لا يُعرف
Mafhumnya: “Di dalam sanadnya ada periwayat yang tidak dikenali.” (Fath al-Bari 1/336)
Al-Busiri pula berkata di dalam Misbah al-Zujajah (2/95):
هذا إسناد ضعيف لجهالة تابعيه
Mafhumnya: “Sanad hadis ini lemah, disebabkan tidak dikenali periwayat yang mengambilnya dari ‘Aisyah.”
Al-Syeikh Muhamad Nasiruddin al-Albani RH ketika memberi komentar kepada hadis ini berkata:
والنظر الصحيح يدل على بطلان هذا الحديث ،
فإن تحريم النظر بالنسبة للجماع من باب تحريم الوسائل ، فإذا أباح الله
تعالى للزوج أن يجامع زوجته ، فهل يعقل أن يمنعه من النظر إلى فرجها ؟ !
اللهم لا .... وإذا تبين هذا ، فلا فرق حينئذ بين النظر عند الاغتسال أو
الجماع ، فثبت بطلان الحديث
Mafhumnya: “Dan pemerhatian yang benar menunjukkan tidak sahihnya hadis
ini, ini kerana mengharamkan melihat (kemaluan) pada nisbah perbuatan
jima’ termasuk dalam bab mengharamkan jalan-jalan (kepada jimak antara
suami dan isteri). Apabila Allah Taala telah mengharuskan suami
menyetubuhi isterinya, maka apakah masuk akal, Allah menghalang melihat
kemaluannya? Sudah pasti tidak… apabila telah jelas perkara ini, maka
tidak ada perbezaan antara melihat kemaluan ketika mandi atau ketika
bersetubuh, maka telah pasti tidak sahihnya hadis ini.” (al-Silsilah
al-Dhoeifah 1/197)
Kesimpulannya: Tidak ada suatupun bukti yang sahih yang
menunjukkan makruhnya hukum suami isteri melihat aurat sesama mereka.
Oleh itu perkara ini kekal hukum harusnya yang asal, apatah lagi setelah
terbukti adanya dalil yang mengharuskannya.
Wallahu a’lam.
No comments:
Post a Comment