Pages

Sunday 25 May 2014

Mereka Cantik Namun Dilatih Seperti Tentera Untuk Jadi Bodyguard Wanita














Jika menyebut bodyguard, maka yang terbayang adalah lelaki-lelaki macho memakai kacamata hitam dan pakaian hitam di sekitar orang terkenal, ahli perniagaan kaya atau orang ternama. Namun seiring berkembangnya masa, makin banyak ahli perniagaan wanita yang ingin dijaga bodyguard wanita. Maka semakin banyak juga wanita-wanita cantik perkasa dilatih sebagai bodyguard.

Mari terbang ke China dan melihat bagaimana latihan para bodyguard perempuan. Sejak tahun 2011 jumlah permintaan akan bodyguard perempuan terus bertambah. Kenaikan itu seiring dengan bertambahnya jumlah usahawan wanita. Sebagai pengusaha kaya, keselamatan mereka seringkali jadi taruhan. Maka mereka memilih dijaga oleh bodyguard wanita agar lebih selesa, namun tentu saja, dengan keselamatan maksimum seperti jika dijaga bodyguard lelaki.

Walaupun para wanita dikenali sebagai makhluk yang lembut, apabila sudah memutuskan hendak menjadi bodyguard, mereka harus meninggalkan semua kelembutan itu semasa berlatih dan bertugas. Foto-foto yang beredar memperlihatkan kekerasan latihan mereka. Para calon bodyguard lelaki dan wanita melalui latihan yang sama, mulai dari bela diri, pertahanan, melindungi orang yang mereka jaga, hingga tidak boleh mengeluh semasa botol kaca dihantamkan di kepala mereka.


















Wanita-wanita cantik ini tidak hanya dilatih untuk kuat, tetapi untuk menghadapi pelbagai situasi. Mereka boleh saja berhadapan dengan orang yang mengacukan pistol, mengatasi kes penculikan orang yang harus mereka Menjamin dan bertindak untu keselamatan lain.

Bagi sebahagian orang, latihan-latihan ini kelihatan mengerikan. Namun para calon bodyguard perempuan tahu benar bahawa ini adalah tanggung jawab mereka. Di antara sesi latihan, mereka tetap memberikan senyuman optimis dalam beberapa foto. Salut untuk mereka semua, kerana tidak banyak wanita yang sanggup melalui latihan yang sangat keras ini.






No comments:

Post a Comment