Gempar! Foto Selfie Terlalu Peribadi Fazura Tersebar Luas.. Tergamam Tengok!!! (13 Foto) - Inilah gaya wanita cantik seperti Fazura ini berselfie rupanya memang cantik sangat orangnya... mesti membuatkan ramai lelaki jatuh cinta.. bergetar rusuk kanan admin melihatnya... hehe.. jom layan beberapa lagi foto selfie Fazura yang sangat cantik menawan di bawah...
Wednesday, 28 January 2015
Gempar! Foto Selfie Terlalu Peribadi Fazura Tersebar Luas.. Tergamam Tengok!!! (13 Foto)
Gempar! Foto Selfie Terlalu Peribadi Fazura Tersebar Luas.. Tergamam Tengok!!! (13 Foto) - Inilah gaya wanita cantik seperti Fazura ini berselfie rupanya memang cantik sangat orangnya... mesti membuatkan ramai lelaki jatuh cinta.. bergetar rusuk kanan admin melihatnya... hehe.. jom layan beberapa lagi foto selfie Fazura yang sangat cantik menawan di bawah...
Hukum Melihat Aurat Antara Suami Isteri
Soalan:
Assalamualaikum. Apakah benar suami tak boleh melihat kemaluan isteri dan begitu sebaliknya ketika bersetubuh?
Jawapan:
Dakwaan yang mengatakan suami dan isteri tidak boleh melihat kemaluan
antara mereka adalah TIDAK BENAR. Bahkan hukum yang sebenarnya adalah
HARUS suami melihat kemaluan isteri dan demikian sebaliknya, sama ada
ketika bersetubuh atau bukan ketika bersetubuh. Hal ini demikian kerana
tidak terdapat sebarang dalil yang sahih yang melarang perkara tersebut,
bahkan dalil yang ada menunjukkan perkara tersebut adalah harus.
Daripada ‘Aisyah RA katanya:
كُنْتُ
أَغْتَسِلُ أَنَا وَرَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
مِنْ إِنَاءٍ بَيْنِي وَبَيْنَهُ وَاحِدٍ ، فَيُبَادِرُنِي حَتَّى أَقُولَ
دَعْ لِي ، دَعْ لِي ، قَالَتْ: وَهُمَا جُنُبَانِ
Mafhumnya: “Dahulunya saya pernah mandi bersama Rasulullah SAW dari
bekas yang satu antara saya dan baginda, baginda mendahului saya
(mengambil air), sehingga menyebabkan saya berkata: Tinggalkan sama
untuk saya, tinggalkan sama untuk saya.” ‘Aisyah berkata: “Ketika itu
mereka berdua berada dalam keadaan berjunub.” (HR al-Bukhari 261 dan
Muslim 321. Hadis di atas adalah dari lafaz yang diriwayatkan oleh
Muslim)
Al-Hafiz Ibn Hajar al-‘Asqalani ketika mensyarahkan hadis ini di dalam Fath al-Bari berkata:
وَاسْتَدَلَّ بِهِ الدَّاوُدِيّ عَلَى
جَوَازِ نَظَرِ الرَّجُلِ إِلَى عَوْرَةِ اِمْرَأَتِهِ وَعَكْسه،
وَيُؤَيِّدُهُ مَا رَوَاهُ اِبْنُ حِبَّانَ مِنْ طَرِيقِ سُلَيْمَان بْن
مُوسَى أَنَّهُ سُئِلَ عَنْ الرَّجُلِ يَنْظُرُ إِلَى فَرْجِ اِمْرَأَتِهِ ،
فَقَالَ : سَأَلْتُ عَطَاء ، فَقَالَ : سَأَلْت عَائِشَة ، فَذَكَرَتْ
هَذَا الْحَدِيث بِمَعْنَاهُ ، وَهُوَ نَصٌّ فِي الْمَسْأَلَةِ ،
وَاَللَّهُ أَعْلَمُ
Mafhumnya: “Al-Dawudi menjadikan dalil dengan hadis ini akan keharusan
suami melihat aurat isterinya dan demikian sebaliknya. Ia dikuatkan
dengan hadis yang diriwayatkan oleh Ibn Hibban dari jalan Sulaiman bin
Musa yang telah ditanya tentang (hukum) seorang suami yang melihat faraj
isterinya, dia menjawab: Saya pernah bertanya kepada ‘Ato, lalu beliau
menjawab: Saya pernah bertanya kepada ‘Aisyah, lalu ‘Aisyah menyebut
mafhum hadis ini, dan hadis ini merupakan nas dalam persoalan ini,
wallahu a’lam.” (Fath al-Bari 1/364)
Di dalam Sunan al-Tirmizi (2769) daipada Mu’awiyah bin Haidah yang bertanya:
تُ يَا رَسُولَ اللَّهِ عَوْرَاتُنَا مَا نَأْتِي مِنْهَا وَمَا نَذَرُ .
قَالَ : ( احْفَظْ عَوْرَتَكَ ، إِلَّا مِنْ زَوْجَتِكَ ، أَوْ مَا مَلَكَتْ يَمِينُكَ )
Mafhumnya: “Wahai Rasulullah, berkenaan aurat kami, manakah bahagian
yang kami perlu menutupnya dan manakah pula bahagian yang kami boleh
biarkannya? Baginda SAW bersabda: Tutup keseluruhannya (keseluruhan
aurat), melainkan dari isteri dan hamba sahayamu.”
Kata al-Hafiz Ibn Hajar al-‘Asqalani:
وَمَفْهُومُ قَوْلِهِ ( إِلَّا مِنْ
زَوْجَتك ) يَدُلُّ عَلَى أَنَّهُ يَجُوزُ لَهَا النَّظَرُ إِلَى ذَلِكَ
مِنْهُ ، وَقِيَاسه أَنَّهُ يَجُوزُ لَهُ النَّظَرُ
Mafhumnya: “Mafhum berkataan baginda SAW: “melainkan dari isteri kamu,”
membuktikan keharusan siisteri melihat aurat tersebut dari sisuami. Dan
qiyasnya harus juga sisuami melihat aurat isterinya.” (Fath al-Bari
1/386)
Di dalam al-Mausu’ah al-Fiqhiyyah 32/89 menyatakan inilah pandangan kebanyakan ulama (Jumhur Ulama). Al-Imam Ibn Qudamah al-Maqdisi berkata:
وَيُبَاحُ لِكُلِّ وَاحِدٍ مِنْ
الزَّوْجَيْنِ النَّظَرُ إلَى جَمِيعِ بَدَنِ صَاحِبِهِ ، وَلَمْسُهُ ،
حَتَّى الْفَرْجِ ... ؛ وَلِأَنَّ الْفَرْجَ يَحِلُّ لَهُ الِاسْتِمْتَاعُ
بِهِ ، فَجَازَ النَّظَرُ إلَيْهِ وَلَمْسُهُ ، كَبَقِيَّةِ الْبَدَنِ
Mafhumnya: “Diharusnya bagi setiap seorang dari suami dan isteri melihat
keseluruhan badan pasangannya, demikian juga menyentuhnya, sehinggakan
(harus juga melihat dan menyentuh) faraj… ini kerana faraj dihalalkan
kepada suami untuk berseronok dengannya, maka harus melihat dan
menyentuhnya sama seperti harus melihat dan menyentuh keseluruhan
badan.” (al-Mughniy 7/77)
Di dalam Hasyiah al-Dusuqi terhadap al-Syarh al-Kabir 2/215 dinyatakan:
وَحَلَّ لَهُمَا ، أَيْ لِكُلٍّ مِنْ
الزَّوْجَيْنِ ... نَظَرُ كُلِّ جُزْءٍ مِنْ جَسَدِ صَاحِبِهِ ، حَتَّى
نَظَرُ الْفَرْجِ ، وَمَا وَرَدَ مِنْ أَنَّ نَظَرَ فَرْجِهَا يُورِثُ
الْعَمَى مُنْكَرٌ لا أَصْلَ لَهُ
Mafhumnya: “Dan halal bagi setiap seorang dari suami dan isteri… melihat
setiap bahagian dari badan pasangannya, sehinggakan melihat faraj.
Adapun berkenaan riwayat yang menyatakan melihat faraj isteri itu
mewarisi buta, ia adalah riwayat yang mungkar dan tidak ada asal
baginya.”
Ibn Hazm al-Andalui berkata:
وحَلالٌ لِلرَّجُلِ أَنْ يَنْظُرَ إلَى
فَرْجِ امْرَأَتِهِ : زَوْجَتِهِ وَأَمَتِهِ الَّتِي يَحِلُّ لَهُ
وَطْؤُهَا ، وَكَذَلِكَ لَهُمَا أَنْ يَنْظُرَا إلَى فَرْجِهِ ، لا
كَرَاهِيَةَ فِي ذَلِكَ أَصْلا. بُرْهَانُ ذَلِكَ : الأَخْبَارُ
الْمَشْهُورَةُ مِنْ طَرِيقِ عَائِشَةَ ، وَأُمِّ سَلَمَةَ ، وَمَيْمُونَةَ
: أُمَّهَاتِ الْمُؤْمِنِينَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُنَّ أَنَّهُنَّ كُنَّ
يَغْتَسِلْنَ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم مِنْ الْجَنَابَةِ
مِنْ إنَاءٍ وَاحِدٍ .
وَمِنْ الْعَجَبِ أَنْ يُبِيحَ بَعْضُ
الْمُتَكَلِّفِينَ مِنْ أَهْلِ الْجَهْلِ وَطْءَ الْفَرْجِ وَيَمْنَعَ مِنْ
النَّظَرِ إلَيْهِ ، وَيَكْفِي مِنْ هَذَا قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ :
( وَاَلَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ إلَّا عَلَى أَزْوَاجِهِمْ
أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ ) ،
فَأَمَرَ عَزَّ وَجَلَّ بِحِفْظِ الْفَرْجِ إلا عَلَى الزَّوْجَةِ وَمِلْكِ
الْيَمِينِ ، فَلا مَلامَةَ فِي ذَلِكَ ، وَهَذَا عُمُومٌ فِي رُؤْيَتِهِ ،
وَلَمْسِهِ ، وَمُخَالَطَتِهِ. وَمَا نَعْلَمُ لِلْمُخَالِفِ تَعَلُّقًا
إلا بِأَثَرٍ سَخِيفٍ عَنْ امْرَأَةٍ مَجْهُولَةٍ عَنْ أُمِّ
الْمُؤْمِنِينَ : مَا رَأَيْتُ فَرْجَ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم
قَطُّ
Mafhumnya: “Dan halal bagi suami melihat faraj isterinya dan hamba
sahayanya yang dihalalkan dia bersetubuh dengan mereka. Demikian juga
mereka (isteri dan hamba sahaya) dihalalkan melihat kepada kemaluan
suami mereka, tidak ada asal hukum makruh dalam perkara ini. Buktinya,
iaitulah Akhbar yang masyhur dari jalan ‘Aisyah, Ummu Salamah dan
Maimunah yang merupakan isteri Baginda SAW ibu kepada orang-orang yang
beriman RA, dimana mereka pernah mandi bersama Rasulullah SAW disebabkan
janabah dari bekas yang satu. Termasuk dalam perkara yang menghairankan
sebahagian orang-orang yang suka bagi susah dan orang-orang jahil,
dimana mereka mengharuskan persetubuhan faraj akan tetapi mereka
melarang melihatnya. Memadailah dengan firman Allah Azza wa Jalla: “Dan
orang-orang yang menjaga faraj mereka, melainkan terhadap isteri-isteri
mereka dan hamba-hamba sahaya mereka, maka sesungguhnya mereka dalam hal
demikian tiada tercela.” (di dalam ayat ini) Allah Azza wa Jalla
mengarahkan menjaga faraj melainkan terhadap isteri dan hamba sahaya,
dan tidak ada keaiban dalam perkara tersebut, ia umum termasuk melihat,
menyentuhnya dan mencampurinya (kemaluan/faraj), tidak kami ketahui
bukti yang berbeza dari yang ini melainkan satu athar yang tidak ada
nilainya diriwayatkan dari seorang perempuan yang tidak dikenali yang
kononnya diriwayatkan dari isteri nabi, ibu orang yang beriman yang
kononnya menyebut: Tidak pernah saya melihat kemaluan Rasulullah SAW
sama sekali.” (al-Muhalla 10/33)
Hadis yang disebut oleh Ibn Hazm ini diriwayatkan oleh Ibn Majah di dalam Sunannya bilangan 662, daripada Musa bin ‘Abdillah daripada Maula ‘Aisyah daripada ‘Aisyah RA yang berkata:
مَا نَظَرْتُ أَوْ مَا رَأَيْتُ فَرْجَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَطُّ
Mafhumnya: “Saya tidak pernah melihat kemaluan Rasulullah SAW sama sekali.”
Hadis ini adalah hadis Dhoief (lemah) dan tidak boleh dijadikan hujjah
kerana periwayat yang meriwayatkan hadis ini dari ‘Aisyah seorang yang
tidak dikenali. Al-Hafiz Ibn Rajab di dalam Fath al-Bari berkata:
في إسناده من لا يُعرف
Mafhumnya: “Di dalam sanadnya ada periwayat yang tidak dikenali.” (Fath al-Bari 1/336)
Al-Busiri pula berkata di dalam Misbah al-Zujajah (2/95):
هذا إسناد ضعيف لجهالة تابعيه
Mafhumnya: “Sanad hadis ini lemah, disebabkan tidak dikenali periwayat yang mengambilnya dari ‘Aisyah.”
Al-Syeikh Muhamad Nasiruddin al-Albani RH ketika memberi komentar kepada hadis ini berkata:
والنظر الصحيح يدل على بطلان هذا الحديث ،
فإن تحريم النظر بالنسبة للجماع من باب تحريم الوسائل ، فإذا أباح الله
تعالى للزوج أن يجامع زوجته ، فهل يعقل أن يمنعه من النظر إلى فرجها ؟ !
اللهم لا .... وإذا تبين هذا ، فلا فرق حينئذ بين النظر عند الاغتسال أو
الجماع ، فثبت بطلان الحديث
Mafhumnya: “Dan pemerhatian yang benar menunjukkan tidak sahihnya hadis
ini, ini kerana mengharamkan melihat (kemaluan) pada nisbah perbuatan
jima’ termasuk dalam bab mengharamkan jalan-jalan (kepada jimak antara
suami dan isteri). Apabila Allah Taala telah mengharuskan suami
menyetubuhi isterinya, maka apakah masuk akal, Allah menghalang melihat
kemaluannya? Sudah pasti tidak… apabila telah jelas perkara ini, maka
tidak ada perbezaan antara melihat kemaluan ketika mandi atau ketika
bersetubuh, maka telah pasti tidak sahihnya hadis ini.” (al-Silsilah
al-Dhoeifah 1/197)
Kesimpulannya: Tidak ada suatupun bukti yang sahih yang
menunjukkan makruhnya hukum suami isteri melihat aurat sesama mereka.
Oleh itu perkara ini kekal hukum harusnya yang asal, apatah lagi setelah
terbukti adanya dalil yang mengharuskannya.
Wallahu a’lam.
Hadith Palsu Tentang Adab Potong Kuku
Soalan:
Soalan dari email:
Benar ke hadis berkaitan memotong kuku seperti attachment di bawah nie ? Kita selalu mendengar hal ini dalam masyarakat kita. Kalau ustaz ada maklumat mengenai hadis ini mohon dapat dikongsi, supaya dapat ana betulkan sahabat yang forward kan e-mail ini.
RAHSIA MEMOTONG KUKU RASULULLAH S.A.W BERSABDA: YANG ERTINYA: Barang siapa yang mengerat kukunya pada ;
* Hari Sabtu : Nescaya keluar dari dalam tubuhnya ubat dan masuk kepadanya penyakit
* Hari Ahad : Nescaya keluar daripadanya kekayaan dan masuk kemiskinan
* Hari Isnin : Nescaya keluar daripadanya gila dan masuk sihat
* Hari Selasa : Nescaya keluar daripadanya sihat dan masuk penyakit
* Hari Rabu : Nescaya keluar daripadanya was-was dan masuk kepadanya kepapaan..
* Hari Khamis : Nescaya keluar daripadanya gila dan masuk kepadanya sembuh dari penyakit.
* Hari Jumaat : Nescaya keluar dosa-dosanya seperti pada hari dilahirkan oleh ibunya dan masuk kepadanya rahmat daripada Allah Taala.
Jawapan:
Berdasarkan pencarian saya, ini yang diketemui:
Berdasarkan pencarian saya, ini yang diketemui:
من قلم أظفاره يوم السبت خرج منه الداء ، ودخل فيه الشفاء ، ومن قلم أظفاره يوم الأحد خرجت منه الفاقة ودخل فيه الغنى ، ومن قلم أظفاره يوم الاثنين خرجت منه العلة ودخلت فيه الصحة ، ومن قلم أظفاره يوم الثلاثاء ، خرج منه البرص ، ودخل فيه العافية ، ومن قلم أظفاره يوم الأربعاء خرج منه الوسواس ، والخوف ودخل فيه الأمن والصحة ، ومن قلم أظفاره يوم الخميس خرج منه الجذام ودخل فيه العافية ، ومن قلم أظفاره يوم الجمعة دخل فيه الرحمة ، وخرج منه الذنوب
Maksudnya: "Sesiapa yang memotong kukunya pada hari sabtu, keluar darinya penyakit dan masuk ke dalamnya penyembuhan, sesiapa yang mengerat kukunya pada hari ahad, keluar daripadanya kefakiran dan masuk ke dalamnya kekayaan, sesiapa yang mengerat kukunya pada hari isnin, keluar daripadanya penyakit dan masuk kepadanya kesihatan, sesiapa yang mengerat kuku pada hari selasa, keluar daripadanya al-Baros dan masuk ke dalamnya al-'Afiah, sesiapa yang mengerat kukunya pada hari rabu, keluar daripadanya was-was dan ketakutan dan masuk ke dalamnya keamanan dan kesihatan, sesiapa yang mengerat kukunya pada hari khamis, keluar daripadanya al-Jadam dan masuk kepadanya al-'Afiah dan siapa yang mengerat kukunya pada hari jumaat, masuk kepadanya rahmat dan keluar daripadanya dosa-dosa."
Darjat Hadith
1. PALSU (al-Maudhuaat, Ibn Jauzi, 3/226)
2. PALSU, di dalam sanadnya ada para pemalsu hadith dan rawi-rawi yang majhul (al-Fawa-id al-Majmu'ah, oleh al-Syaukani. m.s. 197)
3.
Di dalam sanadnya ada Nuh bin Abi Maryam yang ditohmah dengan
pendustaan (Tartib al-Maudhuaat) - Sila lihat takhrij hadith dari laman
dorar.net
al-Syeikh Muhammad Nasiruddin al-Albani pula di dalam Silsilah al-Ahadith al-Dhoiefah wa al-Maudhuah ada menyebut hadith:
al-Syeikh Muhammad Nasiruddin al-Albani pula di dalam Silsilah al-Ahadith al-Dhoiefah wa al-Maudhuah ada menyebut hadith:
من قلم أظافيره يوم الجمعة قبل الصلاة ، أخرج الله منه كل داء ، وأدخل مكانه الشفاء والرحمة
Maksudnya: "sesiapa yang mengerat kukunya pada hari jumaat sebelum menunaikan solat, Allah mengeluarkan daripadanya penyakit dan menggantikan tempat penyakit itu dengan ppenyembuhan dan rahmat." Hadith ini menurut penilaian al-Albani adalah hadith yang terlalu lemah (ضعيف جدا)- Sila lihat Silsilah al-Dhoiefah, m.s. 36, bil. hadith: 2021, cetakan pertama Maktabah al-Maarif al-Riyadh.
al-Hafidz al-Sakhawi di dalam al-Maqasid al-Hasanah m.s. 422 menyebut:
لم يثبت في كيفيته ولا في تعيين يوم له عن النبي صلى الله عليه وسلم شيء
Maksudnya: "Tidak thabit tentang kaifiatnya (memotong kuku), tidak thabit juga tentang menentukan hari untuk memotong kuku dari Nabi S.A.W. sesuatu hadith pun."
Adapun tentang jari mana yang hendak didahulukan ketika memotong kuku, al-Imam Ibn Hajar al-'Asqalani (10/345) menyebut:
لم يثبت في ترتيب الأصابع عند القص شيء من الأحاديث .... وقد أنكر ابن دقيق العيد الهيئة التي ذكرها الغزالي ومن تبعه وقال : كل ذلك لا أصل له ، وإحداث استحباب لا دليل عليه ، وهو قبيح عندي بالعالم ، ولو تخيل متخيل أن البداءة بمسبحة اليمنى من أجل شرفها فبقية الهيئة لا يتخيل فيه ذلك . نعم ، البداءة بيمنى اليدين ويمنى الرجلين له أصل وهو (كان يعجبه التيامن)
Maksudnya: "Tidak thabit dalam tertib jari-jari ketika memotong kuku sesuatu hadithpun... Ibn Daqiq al-'Ied telah mengingkari bentuk (memotong kuku) yang telah disebut oleh al-Ghazali dan orang yang mengikutnya, dengan berkata: "Semua cara-cara itu tidak ada asalnya, dan untuk mengatakan ia suatu yang digalakkan, ianya suatu yang tidak ada dalilnya, ia merupakan suatu yang tercela di sisiku, sekiranya seseorang menggambarkan, cara memotong kuku dimulakan dengan jari telunjuk tangan kanan disebabkan kemuliaannya, maka jari-jari yang lain, dia tidak akan dapat menentukannya dengan cara itu. Ya! memulakan dengan yang kanan samaada tangan ataupun kaki itu ada asalnya, kerana Nabi S.A.W. suka memulakan sesuatu dengan sebelah kanan."
wallahu a'lam.
HUKUM ISTERI TURUT SAMA MENANGGUNG BELANJA RUMAH
Soalan; Assalamualaikum. Sy ada sedikit kekeliruan tentang nafkah. Semasa di awal perkahwinan, sy pernah memberitahu suami bahawa sy akan membantu suami untuk membayar bil2 utiliti untuk mengurangkan beban suami. Kadang2 sy turut mengeluarkn wang untuk membeli belanja seharian. Setelah beberapa tahun berkahwin, sy dapati pendapatan suami telah meningkat dan sy yakin suami boleh menggunakan wang tersebut untuk membayar bil2 tersebut. Masalahnya adalah sekarang suami seolah2 menganggap sy wajib membayar bil2 rumah dan kadangkala turut mengatakan ayat bahawa asyik dia sahaja yang mengeluarkan wang belanja rumah, minyak kereta dan sebagainya. Apabila sy memberitahu itu adalah tanggungjawabnya sebagai suami, dia akan mengungkit bahawa dia telah banyak mengeluarkan duit sendiri. Apakah hak sy sebagai isteri dlm permasalahan ini? Mintak penjelasan ustaz. Terima kasih.
Jawapan;
Bismillah, walhamdulillah, wassolatu ala Rasulillah.
1. Nafkah bagi kehidupan suami-isteri (iaitu
belanja-belanja keperluan hidup untuk mereka) adalah tertanggung sepenuhnya di
atas bahu suami. Ia adalah kewajipan suami yang ditetapkan Syariat. Sabda Nabi
SAW; “Wajib atas kamu (para suami) menyediakan untuk mereka (yakni
isteri-isteri kamu) rezki mereka dan pakaian mereka mengikut kebiasaannya” (Soheh
Muslim; 1218. Abu Daud; 1905, dari Jabir bin Abdullah RA). Menurut ulamak;
maksud rezki dalam hadis ialah nafkah hidup merangkumi makanan, pakaian, tempat
tinggal dan sebagainya. Hukumnya adalah wajib atas suami.[1]
Berkata Imam an-Nawawi; terkandung dalam hadis ini kewajipan (suami) menafkahi isteri
dan menyediakan pakaian untuk mereka. Hukum ini telah diijmakkan oleh ulamak”.[2]
2. Digalakkan isteri membantu suami, namun bukan atas
dasar kewajipan , tetapi semata-mata ihsan darinya sahaja. Para suami perlu
menyedari hakikat ini. Tidak harus mereka memaksa isteri untuk turut sama
menanggung nafkah keluarga. Isteri yang engkar kepada arahan suami dalam
perkara tersebut tidak dianggap sebagai nusyuz di sisi Syariat. Dalam hal ini
suami tidak harus menggunakan kuasa vetonya, sebaliknya mengesyorkan secara
baik kepada isteri. Isteri pula jangan keberatan membantu kewangan suami selagi
termampu kerana wang/harta yang dibelanja untuk suami dan keluarga akan diberi
dua pahala/ganjaran oleh Allah; pahala sedekah dan pahala qarabah. Ini
sebagaimana sabda Nabi SAW –tatkala baginda ditanya berkenaan isteri yang
membelanjai suami dan anak-anaknya-; “Untuknya dua pahala; pahala qarabah
(mengeratkan ikatan keluarga) dan pahala sedekah” (Soheh al-Bukhari; 1466.
Muslim; 1000).
3. Apabila suami mengizinkan isteri untuk keluar
berkerja, pendapatan isteri adalah milik penuhnya. Tidak harus diambil suami
melainkan dengan persetujuannya. Kecuali jika suami mengsyaratkan sebahagian
pendapatan hendaklah digunakan untuk belanja rumah sebagai tukaran kepada
keizinan yang diberinya untuk keluar berkerja, ketika itu isteri terikat dengan
syarat tersebut. Nabi SAW bersabda; “Orang Islam terikat dengan syarat (yang
dipersetujui) sesama mereka kecuali syarat yang mengharamkan yang halal atau
menghalalkan yang haram” (as-Sunan al-Kubra, al-Baihaqi; 11430, dari ‘Amru bin ‘Auf
al-Muzani RA). Tanpa syarat tersebut, kewajipan nafkah sepenuhnya atas suami.[3]
Wallahu a’lam.
Subscribe to:
Posts (Atom)