Pages

Tuesday 25 November 2014

8 Komuniti Pelik Yang Masih Wujud Di Dunia!

1. Persatuan Damanhur – Komuniti Rahsia di Bawah Italian Alps


Masyarakat rahsia bawah tanah bermula pada tahun 1975 oleh Oberto "Falco" Airaudi berdasarkan visi yang dilihatnya di masa kecilnya. Ia bermula dengan 24 orang yang membantunya membina struktur dan hiasan yang rumit. Ia dipanggil Kuil Manusia. Ketika akhirnya ditemui oleh pihak berkuasa Itali, ia dikenal Keajaiban ke 8 Di Dunia dan kini mempunyai 600 penduduk dan juga mata wang sendiri dan universiti.




2. De Hogeweyk, Kampung Untuk Orang-orang Yang Mempunyai Penyakit Dementia


Masyarakat di De Hogeweyk ini tinggal berhampiran Amsterdam di mana 152 penduduk yang terdiri sepenuhnya daripada orang-orang dengan Alzheimer dan masalah memori yang lain. Ia direka untuk kelihatan dan berfungsi seperti sebuah bandar biasa dan penduduknya bebas untuk membeli-belah, makan di restoran, atau berjalan-jalan mengikut jadual mereka sendiri, tetapi ia juga dipantau dengan teliti (dan bandar dilampirkan) supaya orang tidak berkeliaran atau melukai diri sendiri. Pelawat sentiasa dialu-alukan untuk melawat kampung itu.




3. Wanita Tinggal Di Chernobyl

Apabila Stesen Loji Janakuasa Nuklear Chernobyl meletup pada tahun 1986, kawasan 18 batu di sekitarnya dianggap tidak boleh didiami dan Soviet menempatkan semula 18,000 penduduk, tetapi selepas bertahun-tahun beberapa babushkas(wanita tua) datang kembali tinggal di kawasan yang terhad itu. Sama ada nostalgia, keras kepala, atau sekadar gila. 230 orang yang tinggal di situ digelar "peneroka tetap".


4. Bandar Brazil Yang Dipenuhi Wanita

Noiva do Cordeiro, yang terletak di sebelah tenggara Brazil, adalah sebuah kampung terpencil yang terdiri daripada kebanyakannya wanita. Ia diasaskan pada tahun 1891 oleh Maria Senhorinha yang tinggal dalam buangan setelah dituduh berzina. Ada beberapa orang yang tinggal di sana, tetapi mereka pergi selama seminggu bekerja bandar-bandar berdekatan. Sebahagian daripada wanita yang lebih muda mengeluh tidak ada lelaki yang tidak ada kaitan dengan mereka dan sangat inginkan bercinta. Yang lain pula cukup puas dengan matrilineal mereka.

5.Manshiyat Naser/ Bandar Sampah

Sebuah penempatan di Kairo, Mesir. Penduduk, yang disebut Zaballeen, mencari nafkah dengan mengumpulkan sampah dari 20 juta penduduk Kaherah dan mendapatkan wang melaluinya. Kawasan ini kebanyakannya tidak mempunyai elektrik atau air yang mengalir, tetapi 90 peratus daripada bahan buangan yang dikitar semula. Selebihnya terletak bertaburan di mana-mana.



6. Bandar Di Utara Manila – Komuniti Yang Tinggal Di Atas Perkuburan

Kawasan perkuburan awam terbesar di Filipina yang meliputi lebih 130 ekar. Oleh kerana wang adalah terhad dan perumahan semakin berkurangan, ramai orang secara tidak langsung terpaksa bekerja di tanah perkuburan, menjual perhiasan atau menawarkan lawatan. Kanak-kanak sering dilihat bermain di antara kubur.

7. Kerajaan Manusia Kecil Di China

Kawasan ini merupakan tarikan pelancong di Kunming, China di mana orang-orang kecil kurang daripada tinggi 51 inci (130 cm) dengan pakaian kostum bertema fantasi dan mengadakan pertunjukan untuk pelancong. Para pemain berpura-pura untuk hidup di rumah-rumah berbentuk jamur, tetapi sebenarnya benar-benar tinggal di asrama yang berdekatan. Terdapat bantahan dari sesetengah pihak bahawa tempat itu lebih kepada zoo manusia, tapi kebanyakan pekerja mengatakan mereka menikmati hidup dan bekerja di sana.

8. Komuniti Yang Tinggal Di Dalam Terowong Bawah Las Vegas

Dalam terowong banjir di bawah kemewahan dan keglamoran Las Vegas Strip tinggal kira-kira 1000 orang yang terlalu miskin untuk membayar tempat untuk hidup. Ada yang datang ke Vegas dijanji pekerjaan yang baik, ada yang merupakan veteran perang dengan PTSD, semua dari mereka yang tinggal di tempat perlindungan sementara yang dibina daripada barang-barang terpakai yang mereka kutip di atas tanah.






View the original article here

No comments:

Post a Comment