Pages

Tuesday 25 November 2014

Mufti Pahang- Lelaki Berpakaian Wanita Dilaknat Tuhan



KUANTAN: Lelaki yang menyerupai perempuan ataupun perempuan menyerupai lelaki adalah perbuatan dilaknat Allah yang jelas menunjukkan perkara itu bertentangan dan haram dalam Islam, kata Mufti Pahang, Datuk Seri Dr Abd Rahman Osman.

"Kalau lelaki menyerupai perempuan, kita halalkan, ertinya kita telah menghalalkan sesuatu yang telah diharamkan oleh Allah.

"Hukumnya orang yang bercakap begitu kalau dia sedar dia boleh syirik kepada Allah, dia boleh terkeluar daripada Islam kerana dia telah mengubah hukum Allah ertinya tidak memperakui peraturan Allah," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Menurut beliau, hanya golongan 'khunsa muskhil' yang dilahirkan boleh berpakaian begini tetapi mereka ini dinasihatkan berjumpa doktor bagi membuat pengesahan identiti mereka.

Selain itu, beliau turut menyokong supaya semua majlis agama Islam di negeri-negeri bersama-sama untuk mengikut jejak kerajaan Negeri Sembilan di Mahkamah Persekutuan mengemukan rayuan berhubung keputusan Mahkamah Rayuan bahawa undang-undang jenayah syariah Negeri Sembilan yang memperuntukkan hukuman terhadap golongan lelaki berpakaian wanita di tempat awam, melanggar Perlembagaan Persekutuan.

Pada Jumaat lepas, Mahkamah Rayuan menolak ketetapan Undang-Undang Syariah Negeri Sembilan bahawa golongan lelaki Islam berpakaian seperti wanita adalah perbuatan jenayah dan tidak sah di sisi Perlembagaan.

Panel tiga hakim mahkamah itu yang dipengerusikan Hakim Datuk Mohd Hishamudin Mohd Yunus membuat ketetapan tersebut selepas membenarkan rayuan tiga lelaki transgender yang bekerja sebagai mak andam untuk mengetepikan keputusan Mahkamah Tinggi Seremban, Negeri Sembilan yang menolak semakan kehakiman mereka bagi mencabar undang-undang syariah itu.-Siakapkeli.com.my
View the original article here

No comments:

Post a Comment