Pages

Saturday 8 November 2014

GURU CINA ARAH PELAJAR MELAYU JADI LEMBU MAKAN RUMPUT

Melayu sentiasa diperbodohkan dari hari demi hari. Melayu kerap menjadi bahan ejekan dan hinaan seolah-olah sebagai hamba dan merempat di negara asing. Sampai bila Melayu boleh bersabar apabila hinaan terus menerus hingga tiada batasnya.

Begitu juga sikap kurang ajar dan biadap bangsa Cina yang tak kenang diuntung semakin menjadi-jadi selepas Pilihanraya Umum yang lalu. Seolah-olah bangsa cina telah memerintah negara dan boleh membuat apa sahaja tanpa bantahan dan tindakan.

Terbaru seorang guru bangsa Cina Chen Yan Yan di sebuah sekolah vernakular Cina di Sungkai telah mendenda murid Melayu untuk memakai loceng dileher mereka menjadi lembu dan diberi memakan rumput.

Guru Cina itu menjadi lebih biadap dan kurang dengan mengatakan "Lembu tak buat kerja rumah mesti kena makan rumput" sambil merakam aksi tersebut melalui telefon bimbitnya.

Bapa kepada salah seorang murid tersebut telah membuat laporan polis setelah anaknya mengadu selalu diejek oleh rakan rakan di sekolah akibat dari kejadian tersebut. 


Namun apakah tindakan kepada guru cina yang biadap dan kurang ajar ini? Adakah berakhir dengan permohonan maaf semata-mata?

1 comment:

  1. mungkin silap kita jugak la.. dah masuk sekolah yang majority diaorang...
    kita nak tunjuk lagi kemasyuran perangai kita kat diaorang... "Malas"

    lapor pun... namun kemalasan kita kalau kita tak buang... sampai bila pun keadaan kita akan semakin teruk...

    jangan kita terlalu melihat dari sudut Melayu Cina sahaja...

    ReplyDelete